Dagje op safari - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van MissiontripUgandaCBC - WaarBenJij.nu Dagje op safari - Reisverslag uit Fort Portal, Oeganda van MissiontripUgandaCBC - WaarBenJij.nu

Dagje op safari

Door: Jan

16 April 2016 | Oeganda, Fort Portal

Dagverslag van dag 8 Missiereis Oeganda 2016

Vandaag zouden we een rustdag hebben, dat blijkt niet echt uit het feit dat we een uur eerder van mama Monica’s ontbijt mogen genieten. In het donker onder de douche en klokslag 7 (excl wat Afrikaanse minuten) vertrekken we op schema naar onze bestemming van vandaag. Na ruim een uur genoten te hebben van de Afrikaanse zandpaden waar de autos de vele kuilen met grote plassen en modder met moeite kunnen ontwijken komen we op een ‘tarmac road’ een heerlijk geasfalteerde weg zonder kuilen, de eerste verrassing van de dag. Na ongeveer 2 uur rijden komen we bij de Evenaar, natuurlijk stappen we uit en nemen hier wat foto’s want hoevaak kruis je de evenaar. We gaan een dagje op het zuidelijk halfrond doorbrengen.

Op de evenaar maken we onze tweede verrassing mee. We zijn onze CBC broers uit Oeganda nederlandse woordjes aan het leren. Een van hen, John de evangelist, noemt Mascha en Marja ineens uit het niets: “Lekkerding!” Na de eerste shock over zulke ‘straattaal’ hebben we er natuurlijk met elkaar ontzettend om gelachen en de hele dag door werden er grapjes gemaakt over lekkere dingen en ballen gehakt, waar schijnbaar Hans op lijkt. ;-)

5 min laten arriveerden we op onze bestemming. Het Queen Elisabeth GamePark. Waar ze olifanten, antilopen, waterbuffels, luipaarden, zwijnen, verschillende soorten bokken en heleboel verschillende vogels en insecten. Ook schijnen er in het inventaris van het park 105 leeuwen te moeten zijn. We hebben in 2 etappes van bij elkaar 6 uur, onderbroken voor een heerlijke lunch met patat en steak (dan helaas wel op zijn Afrikaans, erg dun en beetje taai, maar wel lekker!) en voor sommigen een heerlijk koud biertje, het park afgezocht naar de leeuwen. We hebben zeker 40 Olifanten, van heel groot tot heel klein, gezien en van ontzettend dichtbij, wat een geweldige beesten en wat een gave ervaring. We hebben er nog eentje getracht leeg te laten lopen, op te vouwen om mee te nemen naar huis maar onze auto’s waren toch te klein hiervoor.
Ook de waterbuffels en antilopen zijn van dichtbij toch heel anders dan via een documentaire. Maar terug naar de leeuwen, die erg goed zijn in verstoppertje spelen want zelf na inschakeling van een plaatselijke gids, incl. machinegeweer, voor de liefhebbers een AK47, hebben we ze niet kunnen vinden. Hoewel de olifanten, waterbuffels, antilopen, bokken, zwijnen, een wannabee cheetah (bij gebrek aan een echte), mangoesten, apen, nijlpaarden; die wijzelf alleen gezien hebben op de foto’s die Jantinka gemaakt had, geweldig zijn, is een safari natuurlijk niets zonder een ontmoeting met de king of jungle. Helaas hebben we dit dus niet mogen meemaken en zijn we in het donker terug gereden naar ons verblijf “Top of de World”.

In het donker rijden in Afrika is toch ook weer een heel bijzondere ervaring. Vanuit het niets komen er boda boda’s (de plaatselijk taxi’s motors waar je tegen betaling achterop kan zitten) en mensen zomaar je lichtstralen in rijden en lopen. De Afrikaanse chauffeur en Hans trekken zich er niets van aan en we komen na bijna 3.5 uur over een afstand van 90km, moe maar voldaan weer aan en zien dat de gebruikelijke maaltijd van aardappel, kip, bruine bonen, rijst en bananenmoes weer klaar staat. Met goede trek vallen we weer aan, en daarna gaan we direct door naar bed want morgen staat er weer een lange dag met veel reizen op het programma.

We laten dit super mooie gebied achter, waar we de een na de andere mooie ervaringen hebben mogen beleven, God aan het werk hebben zien zijn, genezingen hebben zien gebeuren onder onze handen, mensen hun leven aan Jezus gaven en gedoopt werden in water en in de Heilige Geest, feest in de kerk gevierd, gedanst maar vooral hebben we kostbare mensen ontmoet die we nu moeten achterlaten. Hoe kan het zijn dat je hier een paar dagen kan zijn, maar zulke kostbare relaties kan opbouwen met deze gemeenschap hier. Jezus brengt ons samen in Hem zijn we echt een. We hebben er een hoop broers en zussen bij, hoewel van andere moeders maar van de zelfde Vader...

• 16 April 2016 - 20:20

Lina Heederik:

Te gek Jan wat jullie daar beleven!! En wat die leeuwen betreft,misschien had je toch niet kunnen laten je raam dicht te houden ,en ja een man zonder oren is ook niets.......
    Gods zegen verder. voor jullie allemaal.
    groetjes,Lina

• 17 April 2016 - 00:59

Greta:

Ik ben zwaar onder de indruk van jullie verhalen en foto's.

• 17 April 2016 - 17:08

Jorijn:

Heerlijk zo'n dagje voor jullie zelf!
    3,5 uur over 90 km... Dat zouden we fietsend kunnen doen... Maar goed.. je houdt er een leuk verhaal aan over toch?
    Zeg Marja....die John nog een potentiële huwelijkskandidaat voor je? ;-)