Dag 6 - Reisverslag uit Juist, Duitsland van MissiontripUgandaCBC - WaarBenJij.nu Dag 6 - Reisverslag uit Juist, Duitsland van MissiontripUgandaCBC - WaarBenJij.nu

Dag 6

Door: Willem

14 April 2016 | Duitsland, Juist

Dag 6 woensdag met vol enthousiasme doorgaan...

Discipelschapstraining
Deze dag komen we al een beetje in ons ritme. De dag begint als gisteren: opstaan als het licht is, douchen, ontbijten en afreizen naar de kerk waar we de 2e dag van de conferentie hebben. Wij gaan weer de discipelschapstraining geven. Vandaag zijn Marja en Jantinka aan de beurt om les te geven. Jantinka en ik wandelen naar de kerk en onderweg kibbelen we in het vlees waarom we altijd de laatste zijn van de groep. We vinden een glibberige shortcut, waardoor we toch snel in de kerk zijn. Uit de kerk klinkt al tromgeroffel en gezang: prachtig. Voor de lessen beginnen hebben we heerlijke Afrikaanse lofprijs. De tranen stromen me over de wangen. Wat is het geweldig om je zo 1 te voelen met broers en zusters die je totaal niet kent en die er totaal anders uitzien. Dat kan alleen onze Heer Jezus door de Heilige Geest doen. Er volgen nog enkele getuigenissen. Een man getuigt dat hij door de pastor wel 10 jaar is aangesproken om zijn hart aan Jezus te geven. Dat heeft hij nu twee weken geleden gedaan en vandaag wordt hij gedoopt. Ik ben overtuigd, God is hier stevig aan het werk!
Leider Jacob heeft nog een mooi bemoedigend spreekje. Daarna is Marja aan de beurt. Haar onderwerp is 'Toewijding'. Het is een mooi gezicht om de lange mooie Marja naast little John (de tolk) te zien staan. Marja neemt op rustige wijze hoor gehoor mee in en door het onderwerp. Regelmatig klinkt er tromgeroffel en applaus als teken dat het publiek enthousiast is over hetgeen zojuist gezegd is. Ze raakt niet in paniek als ze het Engelse woord even niet weet. Dan kijkt ze even naar de rest van de groep, krijgt het woord, en gaat weer rustig verder.
Na een korte pauze volgt weer heerlijke lofprijs en dans. Dan gaan we verder met het onderwijs over de doop. Jantinka neemt ons mee in het onderwerp door te laten zien dat in het boek Handelingen de doop bijna altijd direct volgt op de keuze voor de Here Jezus. Ook dit onderwijs gaat er in als koek. Regelmatig klinkt er weer tromgeroffel en applaus. Het tweede gedeelte van haar betoog is haar eigen getuigenis over haar gang naar de doop. Het publiek is laaiend enthousiast. Dan volgt de oproep wie zich wil laten dopen vanmiddag. Een groep van negen personen verzamelt zich voor het podium. Dit is voor de gemeente aanleiding om het alvast groots te vieren. Vrolijk wordt God gedankt door zang en dans. De dutchies beginnen ook steeds meer en beter te bewegen: we komen los! Als bewijs daarvan zetten we de reidans in, hetgeen de Afrikanen zeer in de smaak valt. We nemen afscheid van elkaar voor de lunch en de 'siësta'. Tijdens de lunch valt de eerste serieuze regen op ons dak. Enige van ons trekken een sprintje tussen het toilet en de eetzaal: het mocht niet baten, ze werden behoorlijk vochtig.

Dopen
Volgens afspraak verzamelen we ons weer bij de kerk van waar we met vervoer richting een rivier willen vertrekken. Na een half uur wachten vertrekt de auto van de voorgangster afgeladen vol met gemeente leden. Wij wachten nog op een gehuurde vrachtwagen, die na 10 minuten zal arriveren.
Het bleken 10 Afrikaanse minuten te zijn. Het duurde nog ruim 30 minuten. Ondertussen werden we opgegeten door rode bosmieren die overal tussen het gras zaten. De vrachtauto bleek er een te zijn met een bak. Binnen no-time zit de laadbak propvol mensen inclusief trommels. De stoet zet zich in beweging en met muziek en trommelgeroffel begeven ons naar de rivier. De Hollandse gasten volgen de stoet. Dat blijkt erg gemakkelijk: we volgen de zwarte roetwolken die de vrachtwagen uitbraakt. Daar aangekomen blijkt het een soort Oegandeese Jordaan te zijn met stromend water. De voorganger stroopt zijn broekspijpen op en zoekt een geschikte plek. De dopelingen, dertien in getal, worden in een keurige rij geplaatst. De Missiontripgangers vormen koppels en begeven zich ook naar de doopplaats. Wat een belevenis. We mogen niet alleen les geven over de doop, maar ook nog eens echt dopen. Wij allen dopen 14 mensen.
Daarna is het de uitdaging om droge kleren aan te trekken. Sommigen gaan onder een viaduct in de blote billen. Dit trok echter grote belangstelling van een stel runderen die in de nabije omgeving rondlopen: groot geloei is het resultaat.

Filmavond
Na een snelle douche en kop koffie met broodje honing en banaan gaan we richting kerk. Ons was beloofd in een dorp in de omgeving de Jezusfilm te gaan vertonen. Maar omdat de mensen voor deze conferentie van heinde en ver gekomen zijn (ze slapen gewoon in de kerk op de grond) wordt er nu een Amerikaanse christelijke film vertoond: the Giants. Er is echter een probleem: er is geen stroom om onze apparatuur op te laden. Een groter probleem is echter dat de film vanaf een laptop wordt afgespeeld, maar dat er geen goede verloopstekker aanwezig is. Ook nog veel zoeken wordt er niets gevonden. Dus wordt het probleem op z'n Afrikaans opgelost. De stekkers worden doorgeknipt en de draden aan elkaar verbonden. Ondertussen is de aanvangstijd ruim een half uur opgeschoven, maar dat schijnt niemand te storen. Dan start uiteindelijk de film onder een oorverdovend geluid, waar men blijkbaar erg op gesteld is. De kinderen worden door de dames weer verwend met 'glow in the dark' armbandjes.
Morgen toch maar eens voor hun oren gaan bidden...

• 14 April 2016 - 08:06

Yvon Holtrop:

Wat een mooi verslag Willem! Jullie zijn echt aan het uitdelen.
    Een avontuurlijk bestaan als ik het zo lees. Met God geen saai moment he. Ik zie de omkleed scene helemaal voor me haha
    Ga zo door allemaal we leven met jullie mee, en danken God voor alles wat jullie in mensen levens gaan veranderen door Zijn Genade. !!
    Heb het goed met elkaar.

op school is het stilletjes, maar niet minder opbouwend! Quality tijd met elkaar.

Liefs, Yvon

• 14 April 2016 - 09:11

Jan:

Wat een geweldig mooie dingen maken jullie daar mee zeg, mooi beeldend omschreven Willem hoe jullie daar prachtig door God ingezet worden om mensen een eeuwig perspectief op Zijn goedheid mee te geven. Genieten van dit Leven! Lieve groet aan eenieder daar.

• 14 April 2016 - 17:28

Marijke Lamers:

Inderdaad, heel levendig voor te stellen taferelen!! Ha, ha!! Ja.... die koeien zagen nu eens een 'blanke' variant.... reden om te loeien blijkbaar!
    "Alle gekheid op een stokje"...Prachtig wat jullie meemaken!

• 14 April 2016 - 22:21

Olof Velt:

Wat een aantrekkelijke lofprijs bij jullie; wat kunnen wij bij de aanbidding in Nederland dan soms wat passief zijn. Mooi om de eenheid te ervaren met christenen die jullie voor het eerst ontmoeten, maar goed wij hebben ook dezelfde God en Heilige Geest. Ook veel geduld en creativiteit gewenst in jullie bediening.
    Blessings!

• 15 April 2016 - 00:54

Grada Van Damme:

Geweldig verslag Willem, ik zie het hele verhaal zo voor me. Jullie zijn geweldige kanjers, en Jezus is zo blij en trots op jullie want je vertegenwoordigt Hem! Liefs en zegen allemaal, Grada.

• 15 April 2016 - 19:59

Bert Loonstra :

Wat een mooie dingen maken jullie mee! Ik zie het ook al voor me, die Afrikaanse taferelen. En dat jullie als 'nuchtere' Hollanders die mensen nòg enthousiaster maken, ja dat kan alleen maar HolySpiritFire zijn!